2011. aasta tõi reisivaldkonnas kaasa positiivsed muutused. Üle pika aja kasvas nii tööasjus kui ka lõbu pärast reisijate arv. Estravel oli turu aktiveerumiseks valmis ja meie reisikonsultandid läbi aegade parimas teenindusvalmiduses. Selle tulemusena kujunes 2011. aasta Estraveli jaoks edukaks nii majandustulemustelt kui ka organisatsiooni arengu poolest.

Rõõmu tegi puhkusereisijate aktiivsuse kasv ja nende teadlikkuse tõus. Järjest vähem minnakse perele puhkusereisi tellima kergekäeliselt esimesse ettejuhtuvasse büroosse. Esmalt kontrollitakse nüüd reisibüroo tausta ja usaldusväärsust. Pankrotid ja makseraskused on kliendid ettevaatlikumaks teinud.

Estravel oli ka 2011. aastal suurima reisiteenuste valikuga firma Eesti turul. Laeva-, lennu- ja rongipiletid, viisateenused, reisikindlustus ning sujuvalt korraldatud firmaüritused – see on vaid osa meie kirjust tegevuste nimistust. Estraveli suur eelis on ööpäev läbi töötav klienditugi, kus teenindajad pidid ka lõppenud aastal lahendama kõige ootamatumaid probleeme ning olema klientidele nõu ja jõuga abiks.

2011. aasta kevadel avasime pikalt ettevalmistatud lennupiletite odavportaali SKY24.EE, mis on Estraveli kliendirühmi veelgi laiendanud. SKY24.EE tugevusteks on ülilihtne ja hästi navigeeritav veebikeskkond ning soodne hinnatase. Suur eelis teiste portaalide ees on aga professionaalne, emakeelne ja ööpäev läbi töötav klienditugi, mida enamik konkurente ei paku.

Eelmisel aastal lõime koostöös Baltic Ferry Ticketsiga ka kasutajasõbraliku laevapiletite broneerimissüsteemi estravel.laevapiletid.ee, kust mugava otsingu abil saab igaüks endale loetud minutite jooksul laevapileti osta. Peale Tallinna-Helsingi ja Tallinna-Stockholmi liinide saab broneerida ka sõite Helsingi ja Stockholmi vahel.

Me ise aga peame möödunud aasta suurimaks saavutuseks seda, et Estraveli kui usaldusväärse firma kuvand on saavutanud taseme, kus kliendid seda meile soovitusindeksi tagasisidena järjest enam mainivad. Usaldus on saanud hindamatuks valuutaks, mida ei ole võimalik osta, ainult välja teenida.

Anne Samlik
Tegevdirektor
Juhatuse liige

Estraveli ambitsioon 2011. aastal oli kasvatada lennupiletite müüki eelmise aastaga võrreldes 5% võrra. Tegelikkus jäi plaanidele siiski pisut alla. 2011. aasta esimesed kuud olid rasked, oma roll selles oli Eesti eurole üleminekul. Teine poolaasta seevastu oli lennupiletite müügi seisukohalt oluliselt edukam, seljatades ka aasta kokkuvõttes 2010. aasta numbreid.

Tallinnast tuli juurde nii lende kui ka lendajaid. Eriti jõudsalt kasvatas reisijanumbreid Ryanair. Aasta alguses avas SAS-i tütarfirma Blue1 Helsingisse otseliini, millel paraku pikka eluiga ei olnud ja liin suleti juba mõne kuu pärast. SAS-i kunagine hiilgus Eesti turul on tagasi tõmbumas: nende osalus Estonian Airis on langenud 10%-ni ja oma lendude puudumine on 1990ndatega võrreldes vähendanud turuosa üle kümne korra. Estraveli müügist oli Skandinaavia lennufirma osakaal eelmise aasta viimastel kuudel alla 3%.

2011. aasta sügiskuudel avas otselennu Tallinnast Moskva Vnukovo lennuväljale Venemaa lennufirma Utair. Samal ajal pakkus rohkeid ühendusi Tallinna ja erinevate Soome väikelinnade vahel Briti Flybe ja Finnairi koostöös loodud uus lennufirma Flybe Nordic. Flybe ambitsioonid ei olnud paraku turu nõudlusega vastavuses ja enamik avatud liine suleti juba 2012. aasta alguses. Alles jäid vaid Finnairi heaks opereeritavad ühendused Tallinnast (ja Tartust) Helsingisse ning lennud Tallinnast Stockholmi.

Meie turu olulisim uudis puudutas Estonian Airi laienemisplaane ja strateegiamuutusi. Peamiselt olid need seotud liinivõrgu laiendamise ja transiitreiside osakaalu suurendamisega.

Kuidas plaanid praktiliselt teostuvad, näitavad tulevad aastad.

2011. aastat jääb ilmestama ka kriis Läti lennufirmas Air Baltic, mille kiire laienemine tõi kaasa tõsised finantsprobleemid. Lennufirma saatus oli pikalt meedia huviorbiidis ja avaldatud spekulatsioonid mõjutasid paljude inimeste reisiplaane. Finantsprobleemidele tõi lahenduse Läti riik, kes ettevõtte üle võttis.

Üleilmse turu seisukohalt kujunesid 2011. aastale iseloomulikuks tõusvad naftahinnad, mis tõid kaasa lennupiletite kallinemise lõpptarbijale. Hinnatõus on põhjendatav ka suurte lennufirmade ühinemistega. Kõigest sellest tulenevalt muutus hinnatundliku kliendi jaoks järjest olulisemaks võimalikult varajane piletiost.

2011. aasta oli väga positiivne nii Eesti turismile tervikuna kui ka Estravelile – kasvasid nii sise- kui ka välisturg. Välisturu kasvu üheks positiivseks mõjutajaks oli kindlasti Eesti tuntuse ja usaldusväärsuse kasv Tallinna kultuuripealinna staatuse ning euro kasutuselevõtu tõttu. Sellest tulenevalt kasvasid nii äri- kui ka puhketuristide ja kindlasti ka kultuurituristide arv.

Osalesime aktiivselt Euroopa 2011. aasta kultuuripealinnade Tallinna ja Turu ühisprojektis „The Cultural Tourism 2011”. Positiivset mõju avaldasid kindlasti meie aktiivsed tegevused välisturgudel, näiteks osalemine rahvusvahelistel turismimessidel Peterburis, Berliinis ja Barcelonas. Samuti aitasid edule kaasa osalemine MTÜ Expoturismi liikmena Shanghai maailmanäituse raames korraldatud workshop’idel ja Eesti Kaubandus-Tööstukoja korraldatud kontaktüritustel nii Eestis kui ka sihtriikides, näiteks Moldovas. Veidi suurem oli taas ka meie teenindatud kruiisilaevade arv, kõige rohkem teenindasime Saksamaalt pärit turiste.

Siseturu käibe kasv tuli eelkõige õnnestunud turunduskampaaniatest: koostöö Rimiga, suvine perepuhkuse kampaania jms. Populaarseim

Estraveli vahendatud teenus oli spaapuhkus Eestis, jätkuvalt olid populaarsed ka erinevad kultuuripaketid.

Estravel oli 2011. aastal partneriks mitme õnnestunud konverentsi ja suurürituse korraldamisel. Aasta jooksul organiseerisime mitu rahvusvahelist konverentsi, nagu jätkusuutlikku tootmist propageeriv „Materials and Technologies for Green Chemistry”, palgalõhet puudutav „PAY GAP”, maastikuarhitektidele suunatud „MIND THE GAP” jt. Kokku osales meie 2011. aasta suurüritustel üle 1500 inimese ligi 50 riigist.

Klientide huvi soojamaareiside vastu oli suur ja see kasvatas ka puhkusereiside müüki. 2010. aastaga võrreldes suurenes Estraveli sihtkohtade arv ja laienes valik.

2011. aasta suvel oli meie klientide valikus kirju nimekiri reisisihtkohti, näiteks Algarve ja Assoorid Portugalis, Lido di Jesolo ja Sitsiilia Itaalias, Loutraki Kreekas ning mõnusad Kreeka puhkusesaared Rhodos ja Korfu. Möödunud aasta talvel oli paljude lemmiksihtkohaks kauge ja eksootiline Tai, mis meelitas Eesti turiste soodsa hinnataseme, sõbralike inimeste ning hea kliimaga.

2011. aasta tõi kaasa ka sihtkohtade muutuse: kui 2010. aastal olid populaarseimad sihtkohad

Egiptus, Türgi ja Kreeka, siis 2011. aasta edetabeli moodustasid Türgi, Kanaari saared ja üllatajana kaugsihtkoht Tai. Varem äärmiselt populaarse Egiptuse languse põhjuseid ei pea kaugelt otsima: ebastabiilne poliitiline olukord muutis ärevaks ka Eesti reisijad, kes reisisid nüüd mujale.

Audiitor