Anne Samlik: reisiäri on puhas rõõm

14.05.2017
Eliine Rannajõe

Eesti Kaubandus-Tööstuskoja igakuine Teataja uuris aprillis Estraveli kauaaegse juhi Anne Samliku käest, kuidas on turismiäri muutunud, millised on viimased sihtkohtade trendid ja milline on ettevõtte lähitulevik.

anne kaubakoja teataja kaanelAlustame Sinust endast. Oled Eesti turismimaastikul tegutsenud üle 20 aasta. Kust alustasid ja millega tegelenud oled?
Ehmatav arvutada, aga tegelikult juba üle 30 aasta. 1980. aastal alustasin Tallinna Hotellikoondises, siis olin Tallinna Turismiameti juhataja ja alates 1992. aastat Estravelis. Alustasin sissetuleva turismiga tegelemisest ja alates 2001. aastast töötan juhatuse liikmena. Kuigi aastaid tuleb kokku palju, on see aeg läinud tegelikult väga kiiresti, sest turismiäris igav ei hakka – see on pidevalt arenev huvitav majandusvaldkond, mis on nii Eestis kui maailmas viimase paarikümne aastaga äratundmatuseni muutunud. 90-nate aastate algul ei osanud ilmselt keegi ette näha, millist rolli hakkab turismi arengus mängima näiteks tehnoloogia areng. Täna aga ei kujuta minu nooremad kolleegid enam ette, kuidas turismiäri oli võimalik enne internetti ja arvuteid.

Millised on reisiäri mured ja rõõmud?
Usun, et võrreldes muude valdkondadega on meil päris paju rõõme, sest reisimine on enamasti inimeste jaoks positiivne emotsioon. Eks tuleb ka ette muresid, aga need on vajalikud selleks, mitte ärilist valvsust kaotada. Iga mure muutub selle lahendamise järel rõõmuks.

Miks olla just Estraveli klient? Ja äriklient?
Estraveli klient tasub olla ennekõike seepärast, et meie klient saab reisida rahuliku meelega – tema reisiplaanid on pannud kokku Eesti oma ala parimad spetsialistid ja tagame, et inimene saab meilt abi ka siis, kui reisil tuleb ette midagi ootamatut. Nägime ka möödunud talvel, kuidas lumetorm sulges mitmeks päevaks Istanbuli lennujaama ja see lõi ka väga paljude Eesti inimeste reisiplaanid sassi. Lennufirmade streike tuleb ette pea iga kuu ja me kõik mäletame veel Islandi vulkaani tuhapurskele järgnenud turismikaost. Estravel aitab taolises olukorras oma klientidel leida lahendusi, kuidas koju jõuda või reisi jätkata.

Kuna ärireiside puhul on eriti oluline, et kõik sujuks tõrgeteta, siis pöörame äriklientide teenindamisele erilist tähelepanu ja meie klientide tagasiside näitab, et nad hindavad meid kõrgelt.

Estravel oli esimene reisiagentuur, kes juba 90-ndatel aastatel hakkas Eestis sõlmima tollal täiesti uudseid korporatiivkliendilepinguid, pakkuma äriklientidele krediiti, korraldama reisiostjate koolitusseminare jne. Oleme jätkanud selles vallas tänaseni innovatsiooniliidrina ja pakume meie äriklientidele alati veidi rohkem, kui meie konkurendid pakkuda suudavad. Tänu sellele on meie müügis äriklientuuri osakaal endiselt üle 55%.

Mis on Estraveli eelised konkurentide ees?
Estraveli olulisemad konkurendid pole üllatuslikult enam kodumaised reisiagentuurid, vaid välismaised online-portaalid ehk konkureerime kogu maailmaga. Paljud kliendid siiani ei teadvusta, et kui nad ostavad otsinguportaali kaudu odavaima lennupileti ja hoiavad sellelt mõned eurod kokku, siis tegelikult ostavad nad pileti mõnest tundmatu taustaga ja Eestist kaugel asuvast reisibüroost, kellega võib probleemide korral olla väga raske suhelda. Tihti on kliendid, kes on taolist olukorda omal nahal kogenud, hiljem meie kõige lojaalsemad kunded.

Estravelil on ööpäevaringselt töötav suur ja professionaalne eestikeelne tellimiskeskus, kus ärikliendid saavad abi tasuta. Meil on põhjalik ja tasuta aruandlus, kõrgel tasemel automatiseerimine ja kvaliteedikontroll ning loomulikult Eesti parimad ja professionaalseimad reisikonsultandid. Samuti on meil keskmisest soodsamad hinnad, keskmisest paremad makse- ja lepingutingimused, professionaalne konverentsiosakond, kodumaine ürituskorraldus ja palju muud, millest siin ei jõua rääkida.

Räägime siseturismist. Kas see on näiteks võrreldes kümne aasta taguse ajaga kasvanud?
Estravel on Eesti siseturismi alati väga oluliseks pidanud. Olime 90ndate alguses esimene reisibüroo, kes asus koostama ja pakkuma siseturismipakette ning siiani on meie paketid klientide hulgas väga oodatud. Näiteks täna pakuvad kõige rohkem huvi SPA ja kultuuripaketid. Palju kasutatakse perepuhkuse pakette, eriti koolivaheaegadel. Meil on eraldi siseturismi osakond, kes tegeleb vaid siseturimi teenuste vahendamisega nii era- kui äriklientidele. Muuseas, ma ise alustasin oma Estraveli karjääri siseturismi valdkonnas ja see on mulle siiani väga südamelähedane.

Eesti kohaliku turismitööstuse jaoks on sisetursim väga oluline eriti turismi madalhooajal, mil välisturiste napib. Kohalik turist tarbib teenuseid aastaringselt ja ostuotsuse tegemine on väga kiire. Seetõttu on näiteks sooduspakkumistega võimalik väga lühikese ajaga nädalavahetuseks tühjaks jääv majutusasutus ära täita. Tuleb vaid leida sobiv hind ja põhjus, miks piirkonda külastada. Kuna vahemaad on Eestis lühikesed, siis reeglina piirdub siseturist erinevalt välisturistist vaid üheöise majutusega – samas, kui teenusega rahule jäädakse, genereerib see korduvkülastusi. Ka oleme täheldanud väikest trendimuutust: sihtkohas viibimise aeg on vaikselt pikenemas. Meie siseturist on ka väga aldis kõike uut ja põnevat koheselt katsetama. See aitab värskelt turule tulnud turismiteenusepakkujal kohe ka kenasti kliente saada, sest välisturule jõudmine võtab aega. Julgustan kõiki Eesti turismiettevõtteid Estraveliga koostööd tegema.

Millised on 2017. aasta populaarseimaid puhkuse- ja ärireisi sihtkohad? Mis seda mõjutab?
Tänased ärireiside enimostetud sihtkohad on Soome, Saksamaa, Belgia ja Rootsi. Puhkusereisijate hulgas on populaarsed USA, Tai, Bali, Kanaari saared, Hispaania, Kreeka ja Horvaatia. Trendidest rääkides võib tänavuse aasta lemmiksihtkohtade hulgas välja tuua Horvaatia, kuhu Nordica korraldab otselende. Niisamuti kogub järjest populaarsust Bali, mis on ka järjest populaarsem abiellujate ja mesinädalate veetjate hulgas.

Suve päikesereisidest ostetakse enim reise Kreekasse, kus populaarseim sihtkoht on tänavu Korfu saar, aga ka Montenegrosse Tivati kuurordisse ja Bulgaariasse Varnasse ja Burgasesse. Montenegro pakub paljudele suurt huvi ka seetõttu, et sel aastal saab esmakordselt sinna pakettreisile minna Tallinnast otselennuga ja paljude Eesti inimeste jaoks on tegemist veel avastamata sihtkohaga.

Suur huvi on eestlastel ka 2018. aasta PyeongChangi olümpiamängude piletite vastu. Estravel on PyeongChangi olümpiamängude ametlik piletimüüja Eestis – pileteid on piiratud kogus ning kuna ka hotellid ja lennupiletid olümpiamängudele müüvad kiiresti välja, on huvi olümpiamängude vastu juba praegu päris suur.

Olulise trendina saab tänavu välja tuua ka kruiisid. Kruiisiturism on Eesti reisijate hulgas üha populaarsem, 2016. aastal käis kruiisil kaks korda rohkem Eesti turiste kui aasta varem ning ka tänavu on oodata olulist kruiisireisijate hulga kasvu.

Milline on Estravel tööandjana?
Pingutame, et olla ka tööandjana turismivaldkonnas liider. Erinevates uuringutes ja küsitluses oleme saanud tööandjana kõrgeid hindeid, kuid kindlasti saame olla veelgi paremad. Me väga hindame pikaajalist töösuhet. Keskmine tööstaaž Estravelis on 11 aastat ja keskmine töötajate vanus 37 (noorim 21 ja vanim 70). ‘

Soovime olla töötajasõbralik ettevõte – võimaldame kodukontoris töötamist, samuti on meil võimalik võtta 3 vaba tervisepäeva aastas, alates 4. töötatud kalendriaastast pakume lisa puhkusepäevi. Hoolime töötajate tervisest ja traditsioonina on meil september tervisekuu, mil pöörame tervisele veelgi enam tähelepanu. Uued töötajad saavad põhjaliku väljaõppe ja kõik töötajad osalevad regulaarselt täiendkoolitustel. Et kontoritöösse vaheldust tuua, oleme 2017. aasta kuulutanud NUTI aastaks. Aitame töötajaid suure info hulgaga hakkama saada ja õpetame nippe, kuidas nii tööl kui kodus nutikalt toimetada.

Estravelis toimusid äsja muutused? Millised need on?
Tõepoolest: kui Estravel oli alates asutamisest 1988 kuni 1995. aastani sajaprotsendiliselt eesti erakapitali käes, siis 1995 kuni 2015 kuulusime enamusosalusega (71%) Finnair kontserni. Alates 2015. aasta lõpust oleme taas sajaprotsendiliselt Eesti erakapitalile kuuluv firma. Meie kliendid ja koostööpartnerid on selle “koju tagasi tuleku” uudise võtnud vastu väga positiivselt. Sarnaseid tagasi ostmise uudiseid on viimastel aastatel Eesti firmade seas päris palju. Arvan, et see on igati loogiline ja positiivne: Eesti majandus ja eestlaste enesekindlus on praegu hoopis paremal järjel, kui“hulludel 90ndatel”. Siis vaatasid eestlased, kadedus hinges, Lääne poole. Nüüd vaatame kõik, uhkus südames, taas Eesti poole.

Tagantjärele vaadates oleme väga tänulikud Finnairi kontsernile, kellega koostöö sujus hästi kõik need 20 aastat ning kes aitas Estraveli viia rahvusvaheliste ettevõtete maailmapildile. Finnair jääb meie oluliseks partneriks ka täna ja edaspidi, olles üks meie suurimaid hankijaid.

2017. aastal on meil eesmärk laieneda Eestist välja. Meie kõige värskem uudis on, et 29. märtsil avasime büroo Phoenixis. Oleme Baltkumi esimene reisibüroo, kes omab nüüdsest bürood USAs.

Artikkel on ilmunud Eesti Kaubandus-Tööstuskoja Teatajas aprill 2017.
Autor: Epp Joala, kaubanduskoja kommunikatsioonijuht

Kommentaarid: