Värske raport: identiteedipettused on kasvuteel. Estravel annab nõu, kuidas neid vältida

17.12.2020
Aivo Takis, Estravel AS juhatuse liige

Maailma juhtivaid tehnoloogiaettevõtteid Veriff avaldas värske raporti, mille kohaselt identiteedipettused on maailmas kasvanud viimase aastaga 11%. Vaata raporti eestikeelset kokkuvõtet, mille on koostanud Finance Estonia.

Estravel selgitab ja annab head nõu:

Mida kujutab endast tavaline identiteedipettus reisiteenuste aspektist?

Põhimõte on lihtne: kurikael kasutab varastatud krediitkaardinumbrit ja ID-kaardi koopiat, et selle abil internetis hotell või lennupilet osta ja see edasi müüa sularaha eest kolmandale isikule. Kolmas isik süüdi ei jää, kuna ta väidab end olevat “heauskne ostja”. Mõnikord ongi, aga harva.

Hotell või lennupiletiagentuur, kes teenuse müüb, asub samuti kolmandas riigis, st mitte selles, kus kaardinumber on väljastatud, ega selles, kus kurikael ise asub, ega ka mitte selles, kus “heauskne” reisija elab.

Nii hotellid kui ka lennuagentuurid lubavad osta majutust või pileteid kellelegi teisele, tavaliselt on selleks väidetav “pereliige”. Seega ei lange maksja ja reisija isik kokku ja ei peagi langema. Selleks ajaks, kui kaardiomanik oma pangaväljavõtte pealt kahtlase kulu avastab, on lend juba lennatud või reisija hotellist juba lahkunud. Et mitte oma rahast ilma jääda, peab ohver-kaardiomanik kohe nõudma oma pangast raha tagasi ja ühtlasi kaardi kohe kinni panema ja uue kaardi tellima. Mõlemad toimingud on aeganõudvad ja tülikad.

Kuidas minu krediitkaardi number ja ID-kaardi/passi koopia üldse kurikaelte kätte satuvad?

Ega ei satugi, kui sa kasutad mainekat reisibürood oma koduriigis ja EI TELLI oma reisiteenusi tundmatust allikast üle interneti. See tundmatu taustaga online-müüja ongi tavaliselt see, kes sulle soodsa pakkumise teeb, ja tahab saada sinu krediitkaardi andmeid ja ID-kaardi koopiat, et makset vormistada. Kui uskuma jääd, siis ära imesta, kui pool aastat hiljem hakkavad sinu kaardi pealt minema imelikud maksed imelikest kohtadest.
Teine suur riskigrupp, kus kaardi- ja isikuandmed lekivad, on reguleerimata eramajutus, mida inimesed praegu kahjuks massiliselt kasutavad (ametlike ja turvaliste) hotellide asemel. Tuleta meelde oma viimane Airbnb või booking-kommi kogemus eramajutusega? See suvaline inimene, kes tuli sulle korteri võtit tooma, tegi kohapeal “põlve otsas” foto sinu krediitkaardist ja ID-kaardist või passist. Sina võtsid rõõmsalt võtme vastu ja ei mõelnudki selle peale, et kes see inimene üldse oli või mis ta nüüd sinu pangakaardi ja dokumendi piltidega edasi teeb või mitmele inimesele ta need edasi saadab…

Seevastu kui sa end (Estravelist ostetud) korralikku hotelli sisse kirjutad, siis ei eemaldu sinu krediitkaart ega reisidokumenti kordagi sinu vaateväljast. Ja pealegi on kogu vastuvõtuleti tegevus salvestatud hotelli turvavideosse. Järelikult on siin igasugune petuvõimalus hotellitöötaja poolt sada korda väiksem.

Kokkuvõte: kui ei taha identiteedi+kaardipettuse ohvriks langeda, siis kasuta Estraveli teenuseid nii lennupiletite, hotellimajutuse, kruiiside kui ka autorendi ostmisel. Oleme juba 32 aastat (ja sadu tuhandeid) eesti reisijaid ausalt ja soodsalt teenindanud, ja teeme seda ka edaspidi.

Teksti koostas: Aivo Takis, Estravel AS juhatuse liige

 

 

Kommentaarid: