Kuidas osta soodsaimad lennupiletid?

16.11.2016
Mauri Saarend, Estravel

Lennupiletite hinnad ühte ja samasse sihtkohta on sageli väga erinevas hinnaskaalas. Estraveli lennupiletite ja reisikindlustuse müügidirektor Mauri Saarend selgitab, kuidas lennupiletite hinnad kujunevad, mida hind reeglina sisaldab ning kuidas osta soodsaimad piletid.

Lennupileti hind koosneb üldjuhul neljast komponendist:

  • lennufirmakehtestatavast baashinnast – neid võib samal marsruudil ja samal lennufirmal olla kümneid erinevaid, sõltuvalt teenindusklassist, väljaostu-, muutmise ning tühistamise tingimustest ja (eeldatavast) nõudlusest;
  • riiklikest maksudest – erinevad lennuvälja- ja reisijatasud, summa on enamasti fikseeritud ja ei sõltu pileti baashinnast;
  • lennufirma kehtestatud lisamaksudest – enamasti nimetatakse neid kütuselisa maksuks ning
  • piletimüüja poolsest teenustasust või juurdehindlusest – juurdehindlused on tänapäeval enamasti väga väikesed, alates paarist protsendist.

Nendest neljast tegurist kokku kujuneb kliendi poolt pileti eest makstav hind, aga sellega ei pruugi reisija kulud lendamisel piirduda. Traditsiooniliselt on piletihind sisaldanud ka teatud pardateenindust, istekohavalikut ja äraantavat pagasit. Tänapäeval on trend selline, et lennufirmad püüavad teenust jagada paljudeks komponentideks ja igaühe eest eraldi raha küsida. Siin on lennufirmade vahel väga suured erinevused.

Näiteks küsivad mõned lennufirmad üsna suurt tasu nii mitteiseteenindusliku check-in’i, istekohavaliku, äraantava pagasi kui pardateeninduse eest – soodsa baashinna näitamine reklaamides on turunduslik nipp klientide leidmiseks. Teistel lennufirmadel kuuluvad kõik need teenused aga jätkuvalt piletihinna sisse ja esmapilgul kallimana näiv lennupilet pakub hoopis paremat väärtust. Seetõttu tuleks nii äri- kui puhkusereisiks lennupileteid ostes kohe läbi mõelda, milliseid lisateenuseid vajatakse ning võrrelda hindu koos lisateenustega, sest nii säästetakse kokkuvõttes reisi eelarves.

Millal on kõige õigem aeg osta?

Soodsaimad lennupiletid leiab lähematesse sihtkohtadesse enamasti 2-3 kuud ning kaugematesse sihtkohtadesse 3-6 kuud enne reisi algust, kuid see sõltub ka sihtkohast, reisi ajast ning lennufirmade kampaaniatest.

Ärireiside puhul ei saa pileteid enamasti nii pikalt ette broneerida – siis tasub reisibürooga ühendust võtta esimesel võimalusel, kui täpne reisi aeg ja muud detailid on selgunud ning reisikonsultant saab otsida parima võimaliku hinnaga piletid.

Kui lendamise aega on võimalik paindlikult planeerida, siis võib hinnavõidu anda kesknädalal lendamine -enamasti on teisipäevast neljapäevani lendamine soodsam kui nädala alguse ja lõpu päevadel, kui nõudlus piletitele on suurem.

Kust leida soodsaimad lennupiletid?

Enamik reisibüroosid pakub nii reisikonsultandi teenust kui ka piletite ostmise võimalust online-iseteenindusest, samuti on levinud piletite ostmine otse lennufirma kodulehelt ning ka erinevatelt välismaistelt internetivahendajatelt. Igal kanalil on nii plusse kui miinuseid.

Vilunud reisibroneerijad võivad lihtsamate marsruutide puhul eelistada iseteeninduskanaleid, keerulisemate puhul aga professionaalse reisikonsultandi abi.

Valikut tehes tuleks kindlasti välja selgitada, millise ettevõttega tehing tehakse – internetis müüvad pileteid enamasti reisibürood, nii kodumaised kui ka välismaa omad. Eelistada tasuks Eesti ettevõtteid, sest juhul, kui lendamisega seoses tekib küsimusi, muudatusi või probleeme, siis kaitseb reisijat Eesti tarbijakaitseseadus ning piletimüüjaga saab suhelda emakeeles. Ärireiside organseerimisel tuleb üsna sageli ette muudatusi, tühistamisi või küsimusi ja sujuva järelteeninduse kättesaadavus, keelevalik ja hind on tööreise planeerides seetõttu eriti oluline.

Lennufirma iseteenindus internetis

Otse lennufirmast ostmine võib anda selle konkreetse lennufirmalendudele parima hinna, aga hinnavõrdluseks teiste lennufirmadega tuleb eraldi aega varuda ja kõiki vajalikke lendamisega mitteseotud lisateenuseid – nt majutus, viisad, kindlustus, autorent jms, lennufirmakodulehelt enamasti ei saa. Järelteenindus võib olla piiratud ja kättesaadav vaid võõrkeeles ning välismaistel telefoninumbritel.

Reisikonsultandi abi

Traditsioonilise reisibüroo kasutamine võib olla lihtsamatel marsruutidel veidi kallim, aga see annab mugavuse saada kõik reisiteenused ühest kohast (ka erinevate teenusepakkujate võrdluse ning adekvaatse info kaasnevate tingimuste kohta). Keerulisematel marsruutidel suudab professionaalne reisikonsultant tõenäoliselt leida ka soodsama hinna kui ise otsides. Estraveli klientidele kehtib alati ka 24 tundi eestikeelne teenindus – reisikonsultandid on klientide jaoks ööpäevaringselt kättesaadavad ja saavad aidata nii informatsiooniga kui ka vajadusel lennupiletid kiiresti ümber broneerida.

Reisibüroo iseteenindus

Online reisibüroo on taas veidi soodsam lihtsamatel marsruutidel ning annab valiku erinevate lennufirmade ja nende kombinatsioonide vahel. Aga siin kehtib printsiip – ise teen, ise vastutan ja on ka ohtralt kohti, mille puhul broneerija võib eksida või mitte kõige optimaalsemat valikut teha. Näiteks võib tuua ebamõistlikult pikad või lühikesed lendude vahed transiitlinnades, lennujaa-mavahetused, kuupäevade või nimedega eksimine. Ainult hinnast lähtudes võib valida ka lennufirma, mis lendab kehvemate lennukitega ja võtab suuri täiendavaid tasusid mõne vajaliku lisateenuse eest.

Eesti klientide hinnast lähtuva otsingu sagedane viga on ka see, et valitakse näiteks Helsingist algav ja varahommikul väljuv lennuühendus. Sinna Eestist samal päeval võimalik jõuda ei ole ja paraku sööb Soome hotellide hinnatase võimaliku esialgse säästu üsna kiiresti ära (mõnikümmend eurot kallim pärastlõunane väljumine ei pruugi aga hinnapõhise otsingu korral tähelepanu pälvida).

Välismaised online reisibürood

Välismaist online reisibürood kasutades võivad esialgsele peibutuslikult odavale hinnale lisanduda kõrged kaardimakse tasud ja võimalik järelteenindus olla üsna kehvapoolne. Ehk näiteks lennugraafikute muutus võib kaasa tuua suure peavalu piletite ümbertegemisel.

Broneeri ärireis teadlikult

Viimastel aastatel on näha trendi, et reisijad on muutunud pakkumisi võrreldes teadlikumaks. Näiteks lennupiletit ostes ei võrrelda enam ainult hindu, vaid ka hinnas sisalduvaid teenuseid ja lennufirmapakutava teenuse kvaliteeti.

Professionaalse reisikonsultandi abiga on lihtne erinevateks komponetideks jagatud lennupiletite hindu võrrelda. Samuti oskavad reisikonsultandid soovitada suuremate ja mugavamate lennukitega lendavaid lennufirmasid, et reis oleks võimalikult mugav.

Mida jälgida lennupileti hindu võrreldes?

Lennupiletite hindu võrreldes tasub kohe läbi mõelda, milliseid kompenente peab lennupilet sisaldama, nt:

  • äraantav pagas;
  • istekohavalik;
  • pardateenindus (toit, jook jmt);
  • tühistamistingimused;
  • nime jmt muudatused;

jne.

Artikkel on osa Äripäeva Juhiabi käsiraamatust ning on ilmunud portaalis sekretar.ee.

Kommentaarid: