• Esileht
  • Arvamused: interneti paradoksid

Arvamused: interneti paradoksid

Järgnevalt on välja toodud 20 enim esinenud vastust allolevatele küsimustele (vastused on esitatud muutmata kujul).

Et eestlased loobuksid internetis usaldamast oma krediitkaardiandmeid tundmatute välisfirmade kätte, peaksid Eesti reisibürood …

…pakkuma samaväärset hinda ehk:

  • omama väga laialdast infobaasi ja olema võimelised pakkuma võrdseid hindu, tingimusi ja mugavust.
  • saavutama selle usalduse, et neilt tellides ei tule maksta märksa kõrgemat hinda. Seda usaldust veel ei ole ja eestlase hinnatundlikkus on üsna suur.
  • pakkuma kliendile soodsamaid/sobivamaid valikuid + oma teenustasud, näidates selgelt, et pole mõtet ise otsida.
  • pakkuma samas hinnaklassis samaväärseid reisitooteid.

… tarbijate teadlikkust tõstma ehk:

  • kindlasti pakkuma konkurentsi võimelist hinda, et saada kliendi tähelepanu. Klienditeenindajaga suheldes positiivne atmosfäär, milles suudab teenindaja kasutada informeerival kujul müügitaktikat, vihjates ohtudele, mis võivad kaasneda tundamatutele firmadele oma krediitkaardi andmeid jagamast. Looma usalduse kliendiga!
  • äkki rohkem ennast reklaamima veel? Ja just teenuse mugavust ja usaldusväärsust.
  • samuti soodsaid pakkumisi vahendama või tealikkust tõstma, et kõige odavam ei ole alati lõpuks kõige odavam.
  • inimesi võimalikest ohtudest paremini teavitama, rõhuma rohkem Eesti reisibüroode plussidele – suhtluskeel, tugi jne.
  • teavitama/reklaamima sellega kaasnevatest ohtudest.
  • antud teemat rohkem avalikult arutama, rääkima kogemustest jne.

… pakkuma paremaid online-lahendusi ehk:

  • panema rõhku usaldusväärsematele veebilahendustele.
  • suutma pakkuda lihtsalt kasutatavaid ning atraktiivseid infokanaleid.
  • olema nähtavamad (sh. omama väga hästi toimivaid veebikeskkondi) ja suutma konkureerida pakkumiste hulgaga.
  • pakkuma teenust mugavalt kasutatavas ja mitmekülgses online-keskkonnas, mille kasutamisega saab klient hõlpsasti hakkama.
  • tegema oma internetikeskkondadega tööd, muutma nad efektiivsemaks ja atraktiivsemaks.

… rõhuma teenusevalikule ja -kvaliteedile ehk:

  • oma pakutavate teenuste kvaliteeti tõstma, et usaldus taastuks ning kasu (ehk tellija aja kokkuhoid) oleks tuntav.
  • laiendama pakutavaid tooteid (sihtkohti).
  • pakkuma suuremat valikut, samahead hinda ja eestikeelset põhjalikku seletust.
  • vastama sama laia teenuste ja pakkumiste hulgaga ning sama soodsate hindadega.
  • olema usaldusväärsemad ja hättasattunuid aitama.

Interneti kaudu kaardiandmete andmine välisfirmadele, kelle tausta me ei tea, on teema, kus valdav enamik vastajaid nõustus turvariski olemasoluga. Kuid samas tekitas see lause nii mõneski vastajas ootamatuid reaktsioone. Näiteks ei nõustunud mõned sellega, et välisfirma on vähem turvaline kui Eesti firma. Üks vastaja ütles otse välja, et ta ei usalda ühtegi Eesti firmat, mis on (ettevõtja kohta) ootamatu seisukoht.

Patriotismi me suurendada ei saa, küll aga saame juhtida tähelepanu logistikale. Näiteks sellele, et ka tuntud nimega portaalist liiguvad kaardiandmed tihti edasi tundmatule off-shore firmale (tegelikule müüjale), mille kohta taustauuringut teha pole võimalik. Teine aspekt on jurisdiktsioon – vaidluse Eesti firmaga saab eestlane lahendada kas tarbijakaitse, oma kodupanga või kasvõi politsei abiga, tehes seda oma emakeeles ja tasuta. Välismaise firmaga vaidluses ei aita teda reaalselt keegi peale samas riigis tegutseva advokaadi, kelle teenuse alghind reeglina ületab kaotatud summat.

 

Kulutada 5 tundi oma isiklikku aega odavaima lennuhinna otsimisele, hoides kokku 10 eurot, on paljude arvates normaalne mitte sellepärast, et nad hindavad oma tunni väärtuseks 2 eurot, vaid et …

… endal on kontroll kogu reisikava üle ehk:

  • nad pole harjunud teenust ostma ning neile meeldib “tegeleda” asjaga.
  • 1. ise hotelli broneerimine, lennupileti leidmine internetist tundub kiireim tee, eriti, kui vastutan vaid enda reisikorralduse eest
    2. eraeluline reisiplaneerimine on hea ja lõõgastav vaba aja veetmise vorm
    3. kuid tihti palun ikka reisikonsultandi abi, seda just ärireisidel, eriti, kui on rohkem inimesi seotud.
  • see on reisi planeerimise üks osa mis võimaldab ennast juba lasta reismõtetetel ja plaanidel kaasa kiskuda. Minu puhul reisielamusest 1/3 on ettevalmistus, 1/3 reisil olek ja 1/3 hilisem pildialbumi kokkupanek. Ühesõnaga saad ühe reisiga 3 elamast.
  • see võib olla ka hasart. Leida… Ja iseseisvus – saan ise hakkama. Ja soovimatus suhelda, tundub justkui hoiaks aega kokku. (Ma 5 tundi ei kuluta. Valin ühe 2-3 hulgast). Aga praegu mõtlen, et miks mitte kasutada ka teie teenust kui konkureerite…
  • saada ülevaade, mis reisiteenuste turul pakutakse ja veenduda selles, et sain võimaliku parima pakkumise. Ärireiside puhul kindlasti nii palju aega ei kulutata. Mis aga puutub isikliku reisi planeerimisse, siis on võimalik alati kuupäevades muudatusi teha, samuti kaugemate sihtkohtade puhul on variant, et teha peatus ka vahemaandumise riikides. Sinna see viis tundi lähebki, et panna kokku võimalikult parim marsruut väikeste kuupäevade muudatustega.
  • nad arvavad, et tulemus on nende isikliku pingutuse saavutus. Asudes odavaima lennuhinna otsimisele, panustatakse aega ning soovitakse eduelamust.

… puudub usaldus või ülevaade alternatiivide kohta ehk:

  • nad siiski ei usalda seda, et on pakutud odavaim hind ja parim variant.
  • ise olla oma raha ja aja peremees. Usalda aga kontrolli.
  • kokkuhoid on Eesti oludes oluline ja tegelikult ei hooma nad, kas üldse ja kui palju agentuuridele juurde peaks maksma sellise teenuse eest. Keskmise eestlase arvamus on, et agentuuri kaudu on piletid kallimad ja peab röögatut vahendustasu maksma.
  • reisikonsultandi teenusest paljud ei tea, see tundub ainult mingi rikaste maa ning ise ei julgeta/taheta/viitsita pöörduda kellegi poole ning ei teata ka, milliseid teenused näiteks Estravel pakub. Ehk tehke otsemüüki rohkem mina arvan :)
  • neil puudub kiire võrdlus, mis oleks alternatiivne hind väiksema ajakuluga.
  • puudub kogemus ostma kallimat toodet kuid parema kvaliteediga, tundmatus. Eestlased on harjunud ostma allahindlusega (Soome mõju) kuid see ei too midagi head ettevõtlusele, ausale konkurentsile ja majanduskasvule.
  • nad ehk usaldavad end rohkem ja teavad, et taustatöö sai tõesti tehtud.

… säästu hinnatakse suuremaks ehk:

  • ta ei arvuta oma vaba aega rahaks, vaid peab oluliseks kokkuhoidu reisi eelarves.
  • kui on raha ja kogemusi, siis oskab kvaliteeti ja oma aega hinnata. Kogemuste, teadmiste ja raha nappusel eelistatakse peamiselt odavat hinda. Kes otsib algusest peale seiklusi või soovib turvalist puhkus perega
  • nende arvates on 10 € rahaline võit, kuigi tegelikkuses ei pruugi see väga suurt vahet teha. Kui siis ehk mugavuse arvelt. Isiklikult otsin pigem parimat mugavuse (piletite muutmisvõimalused, võimalikult vähe ümberistumisi) ja hinna suhet.
  • usun, et enamus inimesi, kes selliselt “hinda” ostavad ei kalkuleeri seda selliselt ja ei hindaki oma aega. Siinkohal kindlasti võimalus reisiagentuuridelt keskmist tarbijat harida
  • on harjumuseks saanud valida odavaim ja enesele aru andmata kulutatakse aeg ära.
  • nad ei tunneta oma tunnihinda broneerimishetkel, vaid hetkel, kui reis pihta hakkab. Lisaks lennupiletite broneerimiskeskkonnad ei too selgelt välja lisanduvat oote ja lennuaega ning puuduvaid lisateenuseid (pagas, pardatoit).
  • ilmselt hindavad nad iga eurot kõrgelt ja see on omamoodi hasart, leida kõige soodsam pakkumine.

Internetis otsimise peale aja kulutamise rahaline mõttekus oli teema, mis oodatult tõi laviini emotsionaalseid reaktsioone. Osa vastajatest tundis end isiklikult puudutatuna ja ei nõustunud väitega. Eks see oli ka üks meie eesmärk – raputada harjumusest lahti ja sundida mõtlema oma vaba aja hinnale ja väärtusele.

Mõned vastajad väitsid, et isetegemine hoiab kokku sadu eurosid lennupileti hinnas. Päris nii see siiski pole, kui võrrelda täpselt samu pileteid eri kanalites. Piletihinna kehtestab lennufirma, mitte lennuagentuur. Lõpliku ostuhinna vahe on meie viimaste analüüside kohaselt keskmiselt 12 eurot pileti kohta “isetegemise” kasuks (peale kõikide “hinnale” lisanduvate maksude ja tasude arvessevõtmist). Kas see võit tõesti kaalub üles kaotatud aega, pluss kaotatud võimalust oma piletit kasvõi telefoni teel kiiresti muuta, jäägu iga ettevõtja enda otsustada.

Tagasi sisukorda