Lennupiletid

Ärikliendi küsitluse tulemused:
Lennupiletite  tellimiskanalid (IATA lennufirma)

“Minu viimase 2 aasta peamine (kuid mitte ainus) lennupiletite tellimiskanal on olnud…”

10a

Lennupiletite peamise ostukanali eelistus oli oodatult online-agentuuri kasuks. Arvestades, et online-agentuur on juriidilises ja ärimudeli mõttes täpselt samasugune reisibüroo kui traditsiooniline professionaalne reisibüroo, võime väita, et üle 76% Eesti ettevõtjatest eelistab osta lennupileteid reisibüroodest (agentuuridest) ja alla 24% eelistab seda teha otse lennufirmadest. Kuigi see viimane number tundub väike, on see maailma keskmisega võrreldes ikkagi liiga suur ja tõenäoliselt tulevikus langeb.

Odavlennufirmade (näiteks Ryanair) lennupiletite  tellimiskanalid

“Minu viimase 2 aasta peamine (kuid mitte ainus) lennupiletite tellimiskanal on olnud…”

10b

 

Odavlennufirmade peamine ostukanal on oodatult lennufirma ise, täpsemalt lennufirma veebileht, kust ostab pileti üle poole kõikidest vastanutest. Selle näitajaga oleme Euroopa keskmisest allpool. Agentuuride kasutamises oleme aga Euroopa keskmisest selgelt kõrgemal tasemel.

Headmeelt valmistab see, et paljud tarbijad teavad, et reisibürood müüvad ka odavlennufirmasid (Easyjet, Ryanair, Wizz, Air Asia jne) ning lisanduvat väikest hinnamarginaali ei peeta paljuks kaasneva mugavuse eest.

Tuleta meelde oma viimane vähemalt 200 eurone lennupileti ost, mis ei olnud odavlennufirma ega osa valmispaketist. Kuidas see pilet telliti ja osteti?

11

 

Viimase ostetud lennupileti analüüs näitab, et kolm põhikanalit jagunevad võrdselt kolmeks. Kui võrrelda viimase kahe aasta keskmist konkreetselt viimase lennupiletiga, võib välja tuua trendi, et eelistus on liikunud otse lennufirmasse pöördumise suunas. Selle taga on tõenäoliselt AirBaltic, kelle turuosa Eestis on viimasel aastal jõudsalt suurenenud ja kes on oma turundustegevuse fokusseerinud omaenda veebilehe kasutamisele, imiteerides odavlennufirmasid. Kõik PINS kaardi omanikud ei pruugi näiteks teada, et ka reisibüroost ostes saab liikmenumbri sisestada ja punkte teenida.

Kui pilet osteti online-lennuagentuuri kaudu iseteenindusena, siis milliselt veebilehelt?

lend_online

Online-lennuagentuuride populaarsuse edetabel tekitas kerge üllatuse. Eesti registreeritud agentuuridest populaarseimaks osutusid sky24.ee (omanik Estravel) ja lennujaam.ee (omanik Baltic Tours). Bookinghouse.ee, kes on küll suurema turuosaga ja Eesti internetidomeeniga, on tegelikult Leedu firma ja Eestisse makse ei maksa, seega ei saa me teda Eesti agentuuriks lugeda.

Kõige populaarsemaks kanaliks olid oodatult hinnavõrdlusportaalide Momondo ja Skyscanneri taga olevad paljud online-agentuurid, kes on enamjaolt registreeritud riikides, kus nn drip-pricing on lubatud (sihilikult alandatud hinnaga algne pakkumine, kus müügiprotsessi jooksul “tilgutatakse” ülejäänud hinnakomponendid juurde ja lõpphind on midagi muud). Sellisteks riikideks on muuhulgas näiteks Kreeka ja Venemaa.

Kui pilet osteti reisibüroo (lennuagentuuri) professionaalse reisikonsultandi abiga, siis millisest reisibüroost?

lennud_rb

Professionaalsete Eesti reisibüroode eelistustabel oli oodatud järjekorras ja vastab üldjoontes samade firmade brutokäivetele. Esimese (Estravel) ja teise koha (CWT) omaniku vahe oli oodatust veidi suurem, kuid seda võib seletada subjektiivsusfaktoriga, kuna Estravel oli küsitluse korraldaja.

Kui pöördusin konkreetse lennufirma poole otse, siis miks?

15

Otse lennufirmade poole pöördujate analüüs kinnitas seda, mida niigi kahtlustasime. Ehk siis seda, et kõigepealt on tarbija teinud ära hinnavõrdluse mõnes agentuuris või võrdlusportaalis ning alles siis kanalit vahetanud. Sisuliselt on tegemist virtuaalsete pakkumiste võtmisega jaemüüjalt ainult selleks, et saadud infoga otse tootja juurde minna ja temalt otse osta, sisuliselt sama (või paar protsenti odavama) hinnaga. Ükski lennufirma teatavasti ei paku oma konkurentide pileteid ega tee ka objektiivseid hinnavõrdlusi, seda teeb ainult IATA poolt akrediteeritud agentuur/reisibüroo. Järelikult on ligi kolmveerand lennufirma käest otse ostnutest siiski ka agentuuride kasutajad (!), samas aga mitte nende kliendid.

See paradoks vaevab kogu maailma lennuagentuure, kes investeerivad suuri summasid oma online-kanalitesse ja lisaks maksavad broneerimissüsteemidele iga hinnavõrdluspäringu eest. Ning samas osutavad tasuta teenust tuhandetele klientidele päevas, kes nende käest tegelikult osta ei soovi.

Milliste lennufirmade lojaalsusprogrammide liige oled?

lend_boonuskaart

 

Lojaalsuprogrammide kasutamise võitjaks tuli oodatult Finnair, kuna paljudele Eesti ärireisijatele on Helsinki kaudu lendamine kõige mugavam ja soodsam variant. SAS Eurobonuse omanikke oli oodatust vähem, kuigi Estonian Airi reisijate jaoks oli see palju aastaid ainus punktikogumise viis.

Kui vaadata edetabelit alliansside kaupa, on võitja Star Alliance, kuna SAS-i ja Lufthansa kaardiomanike kogus on ka peale kattuvuste elimineerimist suurem kui Finnairi (Oneworld) kaardiomanike kogus. Star Alliance ei loovuta oma liidripositsiooni ilmselt niipea, arvestades Nordica uut partnerit LOT, kes on samuti Star Alliance liige.

Tagasi sisukorda