Reisiidee: Maailma kõige aeglasem kiirrong

28.10.2008
Estravel

Rattad teevad rat-tat-taa… Tegelikult Šveitsi rongide rattad veerevad imevaikselt, relsijätkudel kolisemata. Rong ronib kindlalt mäest üles ja laskub rahulikult orgu, läbib lühikese tunneli ja vonkleb üle mäestikujõe silla. Akna taga libisevad mööda imelised alpiniidud ja lumised mäetipud, mis Põhja-Eesti tasandikega harjunud juhureisija poisikeselikult elevile ajab ja agaralt ringi vahtima paneb.

Luksusrongi vagunitel on panoraamaknad, kust näeb suurepäraseid vaateid nii paremale kui vasakule, üles ja alla, ning istekohal serveeritava kolmekäigulise maitsva lõuna neelad alla masinlikult – niivõrd lummavad on maastikud.
Glacier Express sõidab 291-kilomeetrist vahemaad Lõuna-Šveitsis ligi 8 tundi, kuulsast suusakuurordist ja jet-set’i mekast St. Moritzist teise tuntud suusakuurorti, Alpides Matterhorni lähedal asuvasse Zermatti. Stardib hommikul kõrguselt 1775 m merepinnast, laskub kahel korral 600 meetri peale, ületab 2033 m kõrgusel asuva Oberalppassi ja lõpetab õhtu eel 1600 meetri peal.

Kõige järsemas kohas on tõus koguni 125 meetrit kilomeetri peale ja juhureisija erutub, ega me ometi alla ei libise. Aga asjatult, sest nutikad shveitslased on järsemates kohtades kahele rööpapaarile lisanud veel kolmandagi ja koguni hammastega, millest veduri spetsiaalne hammasratas mäkke rühkides kinni haarab.

Pärast teekonna kõrgeimat punkti, enam kui 2 km kõrgusel asuvat Oberalppassi, tuleb järsk 600-meetrine laskumine Andermatti. Nüüd rakenduvad pidurdamiseks ka igal vagunil olevad hammasrattad, ning nii liikleb rong edukalt ka talvetingimustes. Raudtee kõrval on mitmeid suusanõlvu ja –tõstukeid.

Glacier Express tegi oma esimese reisi 1930. aastal, lühemaid juppe olid erinevad raudteefirmad sõitnud sellel teel tunduvalt varemgi. Näiteks Vispi ja Zermatti vaheline „hammasrattaga“ raudtee avati juba 1891. aastal.
15-kilomeetrise Furkatunneli valmimisega 1982. aastal lõigati teekonnalt ära veelgi kõrgem jupp üle Furka mäe – 2160 meetrit, kuid tagati aastaringne liiklus.
Juhureisija soovitab: sõida ka – saad vapustava elamuse!