Sri Lankal aeg seisab

23.08.2023
Maris Talve, Estraveli turundusspetsialist ja Kert Ülenõmm, video- ja fotograaf

Imeline loodus, soodsad hinnad, ohtralt vaatamisväärsusi, suurepärane kliima – siit leiad tuhat põhjust, miks oma järgmine puhkus Sri Lankale planeerida. Estraveli turundusspetsialist Maris Talve ja ta foto- ja videograafist elukaaslane Kert Ülenõmm puhkasid 2020. a märtsis Sri Lankal ja jagavad reisimuljeid. Lugu on ilmunud reisiajakirja Traveller 2022 sügis-talvises numbris.

Sri Lanka on saareriik Lõuna-Aasias, India ookeanis, millest põhja poole jäävad India ja Bangladesh, kirdesse Myanmar, itta Tai, kagusse Indoneesia ning edelasse Maldiivid. Suurima osa rahvastikust moodustavad singalid, teisel kohal on tamilid ja neile järgnevad moslemid.
Läbi ajaloo on saarel olnud palju nimesid. Saare praegune nimi – Sri Lanka – võiks tõlkes olla “särav saar”. Tihti kutsutakse saart ka “paradiisiks ookeanis”. Saare nimi oli pikka aega Tseilon, 1972. aastal nimetati see ümber Sri Lankaks. Riigi peamised majandusharud on turism, tee-eksport, rõivad, tekstiil, riisi- ja muud põllumajandustooted.

Aastased keskmised temperatuurid 28–31 °C
Saare pindala – 65 610 km²
Elanike arv 2020. a seisuga u 22 miljonit
Rahaühik – ruupia (LKR)
Usund – budism
Ametlikud keeled – singali ja tamili

Meie reisist

Estravel pakkus soodsaid LOTi äriklassi lennupileteid Sri Lankale – selge see, et minek! Pikal lennul oli äriklassis väga mõnus, eriti see, et öösel sai pikali magada, rääkimata maitsvast toidust, mida serveeritakse rohkem, kui ära jaksab süüa. Boonusena saime Varssavis äriklassi lounge´is aega parajaks teha ega pidanud rahvarohketes kohtades tunglema. Maandusime varahommikul riigi pealinnas Colombos. Lennujaamast välja astudes tervitasid meid kohe 30kraadine leitsak, sigin-sagin, tuk-tukid ja vürtside lõhnad. Paar esimest ööd peatusime Colombo äärelinnas Wattalas asuvas neljatärnihotellis Pegasus Reef Hotel, kus saime enne ringreisi mõnusalt välja puhata ja troopilise kliimaga harjuda.
Meie reis kestis 16 päeva, mille jooksul tegime nädalase saareringi koos autojuht-giidiga, avastades põhilisi vaatamisväärsusi, ning reisi teises pooles nautisime mõned päevad rannapuhkust.

Miks valida autojuht-giid?

Otsustasime juba Eestis, et tahame näha nii Sri Lanka loodust ja vaatamisväärsusi kui ka lebotada rannas. Eeltööd tehes jäi kõlama, et omal käel kohalike busside ja ühistranspordiga reisides saab läbi ajada küll väga soodsalt, kuid tuleb arvestada pikkade vahemaadega ja aeglase kaootilise liiklusega. Lisaks on liiklus vasakpoolne, mistõttu rendiautot ei soovitata võtta. Kuivõrd paar nädalat kohapeal on taolise riigi jaoks üsna lühike aeg, otsustasime ringreisiks kasutada autojuht-giidi teenuseid, mis Sri Lankal on tavaline ja väga mugav.
Meie valisime endale appi Donaldi, kelle kohta lugesime kiidusõnu reisifoorumitest ja keda soovitasid ka tuttavad, kes Sri Lankal käinud. Nimelt on Donald läbi aastate Sri Lankat tutvustanud juba väga paljudele eestlastele, mistõttu teadis ta juba üht teist ka Eesti ajaloost (ja Vana Tallinnast). Donald oli ainult meie päralt terve nädala ja sõidutas meid vastavalt soovidele riigis ringi. Andsime ette umbkaudse plaani, mis kohti näha sooviksime, tema pakkus välja ajakava ja broneeris meile ka ööbimised erinevates tee peale jäävates linnades.
Kui algul veidi kahtlesime, kuidas me veedame nädala täiesti võõra inimesega ringi sõites, siis Donaldiga kohtudes sai kohe selgeks, et tegemist on väga muheda tüübiga ja meie nädal tuleb igati chill.

Vaatamisväärsused

Tuuri esimesel päeval käisime elevantide orbudekodus Pinnawalas, kus elab mitukümmend džunglist erinevatel põhjustel päästetud elevanti. Paljud elevandid on sinna sattunud selle tõttu, et nende vanemad on surnud, näiteks salaküttide käe läbi. Vastasel juhul ei oleks nad looduses iseseisvalt ellu jäänud.

Võtsime ette matka UNESCO maailmapärandi nimistusse kuuluva Sigiriya kaljukindluse juurde. Sigiriya, mis on singali keeles lõvikalju, on Sri Lanka keskosas asuv suur graniitküngas, mille otsas on iidse kaljukindluse ja palee varemed. Sigiriya on olnud kasutusel ka budistliku kloostrina ja vahipostina. Otsustasime ronida kõrvalasuva veidi madalama kaljukünka Pidurangala otsa, mille külastus oli soodsam, kus oli vähem tunglemist ja kust avanesid suurepärased vaated Sri Lanka lopsakale loodusele ja kaljukindlusele.

Varahommikul sõitsime Dambullasse kuumaõhupalliga sõitma. See miniunistus oli meil juba mitu aastat mõttes mõlkunud. Kaalusime üsna pikalt, kuna tegemist on kalli ettevõtmisega – ligi 200 €/ inimene. Meie jaoks oli elamus seda summat väärt ja mälestus jääb kogu eluks. Päikesetõusu vaated loodusele, džunglihääled ja -lõhnad, kohalikud inimesed rõõmsalt lehvitamas ja lapsi kooliks valmis sättimas – imeline kooslus.

Dambulla koopatempel on üks suuremaid ja paremini säilinud templeid Sri Lankal. Templisse saamiseks tuli ette võtta taaskord korralik trepikõnd, mis niigi kuuma ilmaga võtab naha esimese minutiga läbimärjaks. Templi alal võib näha 153 Buddha kuju ning Sri Lanka kuningate ja erinevate jumalate kujusid. Silmas tuleb pidada seda, et templi territooriumil oleksid õlad ja põlved kaetud.

Teel Kandysse külastasime Matale vürtsiaeda, kus meile tutvustati erinevaid taimedest valmistatud ravimeid ja tooteid. Tungiv soovitus oli loomulikult ka neid kaasa osta. Kandys viis Donald meid vaatama kohalikku kultuuri-show’d, kus sai näha erinevaid ajaloolisi kostüüme, tantsustiile, akrobaatilisi trikke, sütel kõndimist ja tule-show’d. Kandy üks põhilisi vaatamisväärsusi on ka Buddha Hamba tempel (Temple of the Tooth Relic).

Botaanikaias (Royal Botanic Gardens) jalutasime mitu tundi ringi, kuid ala on suur ja imetleda on nii palju, et seal võiks vabalt terve päeva veeta. Eriti uhked on mitmed palmialleed. Põnevust pakuvad ka suured nahkhiired, kes taevas lendlevad ja puude otsas ripuvad.

Lõuna poole sõites möödusime paljudest teeistandustest. Teeistandusi hakati Sri Lankale rajama 19. sajandil ning tänapäevalgi on must Tseiloni tee üks nende tuntumaid tooteid. Sri Lanka on üks suurimaid tee eksportijaid maailmas.

Nuwara Eliya ehk Little England on inglise stiilis linnake, mis asub kõrgemal (1868 m kõrgusel) ja on kõige jahedam piirkond Sri Lankal. Talvekuudel võib maapind isegi härmas olla. Mitmed kohalikud kandsid lausa talvemütse. Üsna huvitav ja värskendav vaheldus üle 30kraadisele ilmale.

Katsetasime ära ka kuulsa rongisõidu Nanuoya Stationist Ella linna. Teed, mida mööda rong sõidab, peetakse üheks ilusaimaks marsruudiks maailmas – teele jäävad riisiväljad, teekasvandused ja rohkelt vaateid mägedele. Marsruudi populaarsuse tõttu on esimese klassi piletid juba üle kuu ette välja müüdud, seega tasub piletid varakult ära osta. Meie nii targad ei olnud ja saime pilgeni täis rongi 2. klassis 3 tundi higistada ja püsti seista, nii et meie kogemus nii imeline ei olnud.

Vaatasime üle ka Nine Arch Bridge’i ehk üheksa kaarega silla, kus kõik turistid ootavad just seda hetke, kui rong tunnelist välja tuleb, et pilte klõpsida. Rongi võib näha umbes viis korda päevas, kuid kellaaegade peale ei saa Sri Lankal kindel olla.

Ella ümbruses on palju maalilisi koskesid ja põnevaid matkaradasid, millest tuntumad on Adams Peak ja Little Adams Peak. Kuivõrd esimene eeldab mitmetunnist ja soovitavalt öist tippu ronimist, et päikesetõusu näha, valisime meie vallutamiseks Little Adams Peaki, mille otsa ronimine on vähem aeganõudev, kuid vaated sellegipoolest vägevad. Matkasime ka kose Diyaluma Falls juurde, mis on 220 m kõrge ja kõrguselt teine kosk Sri Lankal. Kose juurde oli päeva veetma ja suplema tulnud ka rohkelt kohalikke.

Sri Lankal tuleb kindlasti ka safaril ära käia. Erinevaid loodusparke on Sri Lankal mitu. Meie otsustasime Yala looduspargi kasuks, kus on võimalik ära näha kõik põnevamad loomad, nagu elevandid, pühvlid, krokodillid ja hea õnne korral ka leopard. Looduspark laiub ligi 1000 ruutkilomeetril ning seal elab kokku 44 erinevat liiki imetajaid ja 215 linnuliiki.

Weligama, Galle ja Mirissa linnad
on ideaalsed rannapuhkuseks, surfamiseks, ööelu nautimiseks ja vaalavaatluseks. Üks tuntumaid Mirissa tunnusmärke on Coconut Hill, kus turistid võtavad lausa järjekorda, et kohustuslik palmidega instapilt tehtud saaks.

Meie hotell asus Koggalas, kus ainuüksi randaloksuvate massiivsete lainete jälgimine pakkus õhtuti elamust.

Reis lõppes meie jaoks veidi ootamatult – Euroopas algas esimene koroonalaine ja riigid sulgesid üksteise järel piire. Seetõttu pidime ka meie oma tagasituleku plaanid ümber mängima. Pidime ostma uued lennupiletid ja Poola asemel lendasime tagasi hoopis läbi Venemaa.

Kokkuvõttes võib öelda, et Sri Lanka üllatas meid positiivselt – lopsakas ja mitmekesine loodus, sõbralikud inimesed, kaunid rannad, hea toit ja mõnus kliima. Paari nädalaga sai riigist üsna hea ülevaate, kuid kindlasti jäi palju kohti veel avastamata.

Reisist on valminud ka reisivideo, mis näeb aadressil kertmedia.com/reisisarjad.

Tekst ja fotod:
Maris Talve, Estraveli turundusspetsialist
Kert Ülenõmm, video- ja fotograaf

Tahaksid ka reisile? Vaata Sri Lanka reiside näidispakkumisi või küsi endale sobivat reisi reisikonsultandilt.