Põnev Saudi Araabia – Kadi reisimuljed

23.02.2023
Estraveli Äriklienditeeninduse vanemreisikonsultant Kadi Salujõe

Estraveli Äriklienditeeninduse vanemreisikonsultant Kadi Salujõe külastas detsembris õppereisi raames Saudi Araabiat. Loe reisimuljeid ja vaata pilte.

Saudi Araabiat külastasin esmakordselt, riik ongi end välismaailmale turismiks alles avamas viimased 3 aastat, muuhulgas lihtsustanud viisa taotlemist (e-viisa), mis oli pikalt väga suureks probleemiks Saudisse reisimisel. Väga lühidalt öeldes on Saudi Araabia hetkel umbes nagu Emiraadid 10–15 a tagasi ehk võimalusi ja potentsiaali lõputult ning sisuliselt käibki üksteise üle trumpamine “kõige, kõige” osas. Kohalikud ise kutsuvad seda araabia maade MM’iks, Saudis on hetkel näiteks töös maailma kõrgeima hoone projekt – 2000 m kõrgusega Ryiadh Tower.

Kokkuvõtvalt on tegemist põneva, koloriitse, vastuolulise, aga väärt sihtkohaga, kui piirkond huvi pakub ning võib-olla juba nii mõnedki teised riigid piirkonnas nähtud. Kõik on võimsale ja rikkale riigile kohaselt suurelt ette võetud ning pidevalt arengus ja ehitamisel. Usun, et juba 2–3 a pärast on minu seekord külastatud linnad ning kogu riik üldse juba hoopis teist nägu. Loodetavasti säilitades siiski oma näo!

Jeddah linn

Alustasime oma reisi ja maaga tutvumist Jeddah linnast, mis on ajalooliselt olnud nn merevärav Mekkasse, mis asub 85 km kaugusel. Tänasel päeval on Jeddah suur sadamalinn ja u 5 mln elanikuga. Jeddah vanalinn on Unesco maailmapärandi nimekirjas, hetkel ei ole seal hotelle ega residente, konserveeritud ning korrastatakse jooksvalt. Arhitektuuriliselt väga huvitav ja meeldejääv.
Jeddah’is on F1 rada, imelise mereäärse asukohaga, mida peetakse maailma kiireimaks. Seni toimunud 2 etappi 12/2021 ja 03/2022.

Linn asub Punase mere kaldal ning 30 km ulatuses on Jeddah Corniche ehk Waterfront ehk rannapromenaad. Meie külastasime ja jalutasime väikesel põhjapoolsel lõigul teel järgmisse KAEC (King Abdullah Economic City) linna ning jalutasime tiiru Open Air Sculpture Museum ‘is.

KAEC ehk King Abdullah Economic City

KAEC on 2005. a alustatud projekti raames loodud linn, planeeritud luksusliku suvituspiirkonnana, paraku on veidi nagu tühi – vähe inimesi ja palju pooleli ning töös projekte.
Küll aga on seal riigi üks uhkemaid golfiväljakuid Royal Greens. Väljak ise mulle vau-elamust ei pakkunud, küll aga nende klubihoone – väga võimas ja uhke. Rajad olid väga heas korras ning host’inud juba väga kõrgetasemelisi rahvusvahelisi võistlusi.
Royal Greens golfiväljaku Green Fee tasud hetkeseisuga:

Hetkel on sinna piirkonda ehitamisel nn mega RIXOS kompleks, planeeritava valmimisajaga 2025. a, millest loodetakse piirkonnale ning muuhulgas ka golfikeskusele suurt tõmbenumbrit.
Külastasime ja mängisime ka ühel ülikoolikampuse privaatväljakul, 9 rada – Safaa. See väljak meeldis mulle isiklikult isegi rohkem kui kõrgelt kiidetud Royal Greens.
Vaata Safaa golfiväljaku green fee tasude kohta lähemalt siit.

KAEC asub samuti Punase mere ääres, meile oli korraldatud snorgeldamis- ja sukeldumisekskursioon (sukeldumine siis PADi sertifikaadi omanikele). Punane meri on teada tuntud imelise veealuse maailmaga ning oli vaimustav ka meie ekskursiooni raames.

Ryiadh

Pealinn Ryiadh on meie kohaliku giidi väitel jätkuvalt konservatiivsem ja traditsioonilisem kui Jeddah ning uus “man made city” KAEC.
Esimese õhtu saabumisel veetsime Diriyah piirkonnas – tegemist on ajaloolise kindluse At-Turaif (kus kunagi pandi algus kuningriigile) ümber loodud vabaaja veetmise kompleksiga – kauplused, restoranid, muuseumid, vaatamisväärsused jm meelelahutus. Kindluse seintel on päikese loojudes väga efektne ajalooline ja temaatiline videoinstallatsioon. Kindluses nii sees kui territooriumil väga põnev interaktiivne näitus. Meie külastuse õhtul oli piirkond kohalikke täis, sumisev ja elav – jalutati ja õhtustati kogu suurte perede ning seltskondadega. Asub Ryiadhi kesklinnast u 20 km kaugusel.

Teise päeva esimese poole veetsin mina koos teiste huvilistega htl Intercontinantal golfiväljakul. See oli üks ütlemata huvitav nn “külaväljak”, kõik rajad par3. Kahtlustan, et seda ei ole kunagi hooldatud peale valmimist, aga tore võimalus keset südalinna lühike ja kiire mäng teha. Õhtu veetsime Four Seasons hotellis õhtusöögil, tegemist on suurepärase hotelliga, kus kompleksis ka suur kaubanduskeskus ning Kingdom Centre oma võimsa Sky Bridge’iga.

• Jeddah ning KAEC ilm oli detsembris kuum ja kuiv, keskmiselt 30 °C. Ryiadh aga sisemaale kohaselt oluliselt jahedam, päevasel ajal 20–24 °C ning õhtud/ööd jahedad.
  • Riigi loodus, mida meie nägime, on valdavalt kõrbemaastik – tühi ja liivane.
  • Toit on lähisidas vaimustav – eelroaks valdavalt taimsed apsud nagu hummus, salatid, oliivid, naan. Pearoaks kana ja lammas + riis.
  • Kultuurilistest piirangutest on välismaalastest naisterahvastel peamiselt “õlad ja põlved kaetud”, millega kõik me loomulikult arvestasime, veidi planeerimist (nt golfi mängimine 30 °C kuumuses jms), aga sai kenasti hakkama.
  • Alkoholi osas kehtib nulltolerants.
  • Kuna meie reisi suunitlus oli sport&adventure ja minu fookus pakutud valikutest oli golf, mis teatavasti võtab rohkelt aega, siis selle arvelt said linnad ise oma vaatamisväärsustega veidi vähem aega ning tähelepanu. Näiteks jäi mul külastamata Ryiadhi kohalik turg, mis araabiamaadele omaselt värvikas ning meeleolukas ning muidu alati mulle huvi pakuks uues linnas. Piirkond, mis äärmiselt atraktiivne ja huvitav on Alula, mida meie programmi raames paraku külastada ei jõudnud. Üle 2000 aastase ajalooga iidvana linn lummavate kaljude ja kanjonitega ning religiooni ja kultuuriline keskus.

TOP  hotellid

Ritz Carlton Jeddah – võimas, klassikaline 5* hotell. Suurepärase asukohaga, stiililt veidi konservatiivne, nagu Ritz’ile omane. NB! SPA aga näiteks vaid meestele lubatud.

The view hotel KAEC – uus ning modernne 5* hotell, toad kas mere- või kanali vaatega. Suurepärane restoran ning asukohaga KAEC rannapromenaadi ääres, hotellil on kinnine beach club, kus rannariietes võimalik päevitada ning ujuda.

Intercontinental Ryiadh – ametlikult 5* hotell, aga vajab minu hinnangul renoveerimist. Toad on suured, 40 m2, personal äärmiselt sõbralik ning abivalmis.
Hotelli juures on ka väike (3par) 9 rajaga golfiväljak, mis on väga lihtne, aga samas huvitav võimalus keset südalinna mängida. Spa ja basseiniala, restoranid mõnusad ja heas korras.

Four Seasons Ryiadh’is vaid õhtustasime, seega tube ning rohkem hotelli me ei näinud, aga üldmulje oli väga võimas ning kõrgetasemeline.

Kõikides hotellides on tubades suitsetamine lubatud, kas siis vastavatel korrustel või tuleb täpsustada konkreetse toa osas.

Tahaksid ka Saudi Araabiasse reisida? Võta Kadiga ühendust.